کد مطلب:129969 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

تعیین روز اربعین
به اتفاق همگان روز بیستم صفر روز اربعین است؛ به جز آنچه از شیخ بهایی نقل كردیم كه روز نوزدهم صفر را اربعین قرار داده است [1] اما او تنها كسی است كه چنین اعتقادی دارد و این اختلاف نیز ناشی از به حساب آوردن یا نیاوردن روز عاشورا است. گویا نباید آن را به حساب آورد زیرا مقصود گذشت آن مقدار زمان بعد از شهادت است. بنابراین روز یازدهم محرم یك روز از شهادت می گذرد و به همین ترتیب پیش می رود تا آنكه روز بیستم صفر چهل روز از شهادت امام (ع) می گذرد.

سید ابن طاووس می گوید: «اگر گفته شود: چگونه روز بیستم صفر اربعین می شود، چرا كه اگر قتل امام حسین (ع) روز دهم محرم باشد، روز دهم جزء اربعین به حساب می آید و چهل و یك روز می شود، در پاسخ گفته می شود: شاید ماه محرم كه امام (ع) در آن كشته شد ناقص بوده است و روز بیستم صفر چهل روز كامل بوده است. چنانچه روز اربعین با بیست روز از صفر محاسبه شود، یا اینكه همان طور كه گفتیم ماه ناقص است یا آنكه ماه كامل است، ولی روز شهادت آن حضرت، در زمره ی عدد چهل محسوب نمی شود. چرا كه قتل وی در پایان روز بوده و همه ی آنها روز در عدد به شمار نمی آید. چنین تأویلی برای عارفان كافی است، و آنان خود به اسرار پروردگار عالمیان در تعیین وقت های زیارت پاكان آگاه ترند» [2] .


[1] توضيح المقاصد، ص 6.

[2] اقبال الاعمال، ص 589.